Наистина ли спестяваш с купони за храна, промо кодове, ваучери за отстъпка?
„Само сега и само за теб: Специална отстъпка на най-добрите четки за ресане на коне! Купи сега!“
И внезапно се сдобивате с четка за ресане на кон, въпреки че нямате такъв, не се очертава да си купите скоро и не познавате близки хора с това благородно животно, на които да я подарите.
Как става така, че често си купуваме предмети, от които нямаме реална нужда и не се очертава скоро да имаме?
Ето ви още един пример: Влизате в супермаркета за обичайния пазар за дома и виждате специална отстъпка на консерва миди в собствен сос. По принцип не си падате по миди, нито пък някой около вас, но понеже сега са намалени специално за притежателите на клубна карта от магазина (а вие имате такава), си казвате:
„Какво пък, изгодно е, ще взема едни, може внезапно да проям миди и да ми хареса“.
Месеци по-късно въпросната консерва най-вероятно приключва съдбата си в кофата за боклук.
За количеството, качеството и необходимостта
Предоставяните от търговците различни видове отстъпки и намаления, включително под формата на купони, промо кодове или ваучери, са нож с две остриета. От една страна са изключително изгодни, ако можете да не се поддавате на психологически пориви за пазаруване и да ги използвате именно за спестяване на средства. От друга обаче, ако се изкушавате да купувате само защото ви изглежда евтино, най-накрая ще осъмнете с изтънял бюджет. Нищо, че вероятно наистина сте закупили всеки отделен артикул на значително по-добра цена. Проблемът идва от количеството или от пазаруването в неподходящ момент.
Специално и само за теб!
Особено коварни са ситуациите, в които разполагаме с „ексклузивен инструмент“ за тази отстъпка. Тоест, не просто нещо е намалено с 30%. Вие сте сред малкото уникални хора, които можете да го закупите на тази цена, защото имате заветния промо код, карта или ваучер. Останалите простосмъртни ще трябва да платят за него на редовна цена. Това усещане за извънредност и специалност ни дава допълнителен стимул за пазаруване и увеличава значително риска от неразумно такова. Особено показателен е случаят с ваучерите за храна, които някои работодатели дават като бонус на служителите си.
Хем имате 50 лева, хем всъщност това не са пари, а някакви хартийки. Затова и не ги възприемаме точно като финансови средства. Така че – да празнуваме, кога друг път ще дадете „истински“ пари за този безобразно скъп италиански кейк например!
Изходите
Има само един начин да не попадате в тази клопка: Самоконтрол! Разбира се, че никой няма да ви посъветва да не се възползвате от опциите за отстъпки, напротив. Разумното боравене с тях е чудесен начин просто да спестите или пък с по-малко средства да закупите повече. Това обаче важи, ако не се поддавате на шопинг емоциите си.
Друг вариант (който отново е свързан със самоконтрол), е да планирате покупките си. Правилото е много просто:
- Не купувайте ненужни неща, дори и да са изгодни. Задавате си въпроса „Трябва ли ми наистина“ и дори при най-малкото колебание връщате продукта обратно на щанда.
- Изчаквайте търпеливо търговецът да обяви намаление или промоция за предмет, който сте планирали да купите. Това разбира се не важи за стоки от първа необходимост, но е особено видно да речем в случаите на закупуване на техника и стоки за бита. Трябва ли сега да си вземете този телевизор, сешоар, комплект тенджери? Надали. Ако изчакате малко, е неизбежно те да бъдат намалени в даден момент и тогава правите с един удар два заека: Хем взимате, каквото ви трябва, хем го взимате изгодно.
Виж: 5 съвета как да изградим финансови навици
„А какво ако имам парите сега, а по време на намалението точно нямам?“
Е, това лесно се решава.
Първо, може да заделите сумата настрана, докато чакате. Да, тук има риск да се изкушите да я изхарчите, но все пак е вариант.
Второ, може в момента на промоцията да вземете заем. Когато става въпрос за по-малки покупки, различни от кон или жилище, често най-удобен е Бърз кредит до заплата на Credissimo с 0% лихва за всеки първи и седми заем. В този случай „хващате“ промоцията, а заемът връщате с получаването на следващия семеен доход.