This website is for our Bulgarian customers.

You can check our corporate page here

Най-добрият момент да започнем диета

от Силвия Пенчева | 22.04.2019
Вземи пари сега
Най-добрият момент да започнем диета

Според общоприетото схващане няма такова животно като „най-добър момент“ за започване на диета и здравословен начин на живот. Отвсякъде валят съвети и мотивационни обяснения, как търсенето на „момент“ и отлагането на промяна в режима на хранене (и физическа активност) е само извинение, как най-доброто време винаги е „сега“, как още в тази секунда трябва да спрете да четете и да се отправите с торбата за марули и пресен лук. Някои специалисти по здравословно хранене обаче не са съвсем на това мнение. Макар отлагането и извиненията да не са никак желателни, има моменти, в които опитите за всякакви диети не са препоръчителни, защото най-малкото ще завършат с провал.

Избери целта: Диета, режим, лайфстайл

Дълги години думата „диета“ се свързваше предимно с краткосрочен хранителен режим, често силно ограничаващ обемът и разнообразието на храната, след който ще осъмнете със стройна фигура и колкото повече килограми по-малко, толкова по-добре. Напоследък вече е достатъчно разпространено разбирането, че подобен подход, дори и успешен в целите си, впоследствие най-често води до йо-йо ефект. Когато започвате диета, е добре да мислите за дългосрочна промяна в хранителните навици. С други думи няма проблем известно време да „разтоварите“ тялото от ненужните и вредни храни, но после трябва да внимавате с връщането към нормално хранене, което от своя страна не е добре да се изразява в безразборно такова.

Идеята е не просто да отслабнете, а да заживеете здравословно. И точно тук се крие първият подводен камък или неподходящ момент: Не започвайте диета, ако единствената ви цел е сваляне на тегло. Първата ви стъпка към избора на дата е да оцените приоритетите си. Свалянето на килограми е абсолютно недостатъчен мотиватор, ако сте в състояние на стрес, ако сте потиснати, ако сте с негативна нагласа спрямо себе си изобщо. Да промените хранителните си навици изисква време и ако в този период сте в постоянно лошо настроение, трябва да изстисквате последни капки воля, постоянно сте заобиколени с изкушения (като в клишето за Коледните празници и трапези), е по-добре да отложите ударното начало. Разбира се, не завинаги.

Зеленото е знак

Пролетта със сигурност може да е чудесен момент за целите на здравословния лайфстайл. Но не защото имате достатъчно време да си представяте „новото“ си тяло в бански след няколко месеца. Има няколко фактора, сред тях е включително този, че през този сезон просто е по-лесно. Нека ги видим:

  • Може да изглежда малко, но не е незначително: Не сте толкова гладни. Изследванията показват, че през пролетта хората консумират средно 86 калории дневно по-малко, отколкото през есента. В естествения цикъл на организма увеличаването на храната продължава и през зимата (тялото се запасява за студения сезон), а през пролетта и лятото консумацията ни намалява, без дори да се усетим (тялото се стреми да се охлажда). С други думи пониженият апетит ще работи във ваша полза.
  • Горите повече калории. Знаете, че в топлото време се потите повече и знаете, че потта е вода. Но зад този процес стои по-усилената работа на организма ви да поддържа охлаждането на тялото. А тази работа води до повече изгорени калории.
  • Настроението се подобрява. При много хора има пряка зависимост между настроението и времето навън. Това означава, че по-малко ще изпитвате желание да посягате към тежки, мазни и тестени храни (какъвто е ефектът на лошото настроение и депресивните състояния). Позитивното състояние има още един бонус: желанието за промени и по-висока мотивация да ги проведете.
  • Повече витамин D. Този витамин се синтезира под влиянието на слънчевата светлина, а изследванията показват пряка връзка между липсата му, инсулиновата резистентност и затлъстяването. Може да започнете да приемате витамин D и като добавка.
  • Сезонни зеленчуци и плодове. Да, може да си купувате такива и през зимата, но ви е пределно ясно как са отглеждани. На всичкото отгоре през пролетта се увеличава и апетитът ви за такива. Много по-лесно е сега да наблягате на леки зелени салати и ядки. Увеличеният прием на свежи и сурови храни също дава своят принос, за разлика от зимата, когато ни се ядат повече сготвени и топли ястия.
  • Вода и пак вода. Топлото време ви кара да усещате повече жаждата. Ако имате проблем с пиенето на вода, то през пролетта и лятото ще се сещате да го правите по-лесно. А хидратацията, заедно с добрия сън, е една от най-важните предпоставки за намаляване на теглото и здравословен живот.

Готови?

Ако се върнем към началото, въпросът не е кога е правилният момент, а кога вие се чувствате готови. През пролетта облеклото става по-малко, което неминуемо ще започне да ви напомня целта всяка сутрин. Времето е приятно за разходки и за активности навън, така че извинения с метеорологичните условия не минават. И освен това пролетта е сезонът за пречистване на организма от времената далеч преди да бъдат изобретени диетите – неслучайно сега са великденските пости.

Изборът на диети и хранителни режими е по-богат от този на дрехи в препълнен мол. Няма обаче никакво съмнение, че те трябва да включват колкото може повече сурови плодове и зеленчуци, включително под формата на сокове и смутита. Не забравяйте да добавите и подходящи за организма и възрастта физически активности, по възможност на открито. Много хора решават да дадат старт по време на отдих сред природата. Ако единственото останало извинение е свързано с финанси, то също може да бъде оборено. С Credissimo до заплата и Credissimo плюс може да вземете до 800 лв. с 0% лихва в гратисния период за всеки първи и пети, или до 3000 лв., разсрочени на удобни за вас вноски до 24 месеца. Не пропускайте най-доброто време за ново начало!

Прочети още

Или как лесно и забавно да заделиш пари за „спешни случаи“
Заяви твоя първи безлихвен заем на вноски само до края на януари
Развихри въображението си, за да не се налага да чакаш чудеса от Дядо Коледа.