15 март: Международен ден на потребителите - какви са правата ми?

от Силвия Пенчева | 13.03.2017
Вземи пари сега

Международен ден на потребителите

„Клиентът винаги е прав!“ Когато попаднеш на търговец, който искрено се стреми да спазва тази максима, знаеш, че си имал необичаен късмет. И е много приятно, когато срещу теб има вежливо отношение, уважение и разбиране. За съжаление, често ни се случва да трябва да се борим за тези си права, които макар и законово регламентирани, често се заобикалят. Тъжното е, че много хора не знаят какви са правата им и как да си ги потърсят. А само до средата на миналия век потребителите не са имали официални права. Всичко е зависело от благосклонността на търговеца и чисто човешките му качества. За пръв път през 1965 г. ООН въвежда първите потребителски права, които в началото са били четири:

  • Право на сигурност
  • Право на информираност
  • Право на избор
  • Право на изслушване

Доста ограничен набор, спрямо настоящия вид на регламентите, нали? В днешни дни сме защитени в толкова много отношения, че е трудно човек да ги запомни. И все пак ние постоянно потребяваме – от вземането на сутрешно кафе, през плащането на сметки, та до купуването на жилище. И твърде често подминаваме някои недобри практики на търговците с махване на ръката, просто защото не ни се занимава или не знаем какво да правим.

Точно по тези причини и по случай Международния ден на потребителя – 15 март, ще представим по лесен и достъпен начин кои са някои от най-важните ти права в най-честата потребителска роля – пазаруването на стоки и услуги. Преди да започнем, си отбележете в ума, че е задължително да пазите касовата бележка и съпътстващи документи, колкото и досадно да изглежда.
 

Първа стъпка

Ако сте закупили стока, която впоследствие установявате, че не отговаря на обявеното от търговеца, имате право да направите рекламация. Важно е да знаете, че независимо колко е търговската гаранция, имате право да се възползвате от законовата гаранция. Тя е 2 години, като през първите 6 месеца не трябва да доказвате, че стоката е закупена с дефект. Това означава, че ако например имате 30 дневна търговска гаранция (тази, която ви дават в магазина) и те са изминали, отново имате право на рекламация. Имайте предвид, че при стоки, закупени не на място, a по интернет или по телефона, можете да върнете купеното в рамките на 7 дни и да си получите обратно парите, без да давате обяснения защо. В противен случай, трябва да отидете на място в магазина, където търговецът може да замени стоката или да я даде за ремонт.
 

Втора стъпка

И така, вече сте на място. Рекламацията ви задължително трябва да бъде вписана в регистъра за рекламации на търговеца и да получите входящ номер. След това са възможни два изхода:

  • Въпреки това, да ви откажат замяна или ремонт.
  • Да се съгласят и да приемат рекламацията.

В първия случай можете да си търсите правата, като се обърнете към сдруженията и институциите за съдействие (повече в Трета стъпка). Във втория – засега всичко е наред. Ако стоката предстои да бъде ремонтирана, с процедурата трябва да се заеме търговецът. С други думи, вие нямате никакво задължение да я носите на сервиз и да се разправяте (освен ако нямате желание да го правите).

Важно е да знаете! Рекламация можете да направите във всеки обект на съответния търговец. Тя може да се случи винаги в рамките на работното време (нямат право да ви връщат, защото примерно приемат рекламации само сутрин или с други обяснения); Замяната или ремонтът трябва да се случат в рамките на 30 дни. Едва ако това не се случи, имате право да искате връщане на парите или отбив от цената на същата или подобна стока.
 

Трета стъпка

И така, да предположим, че търговецът отказва да удовлетвори искането ви. Внимавайте за следните неща:

  • Рекламацията, дори да не бъде приета, трябва да бъде вписана в регистъра. Настоявайте за това.
  • При отказ – поискайте да ви го представят в писмен вид. Нямат право да ви отказват заради нарушена опаковка, тъй като тя не е част от продукта.
  • Нямат право да ви искат заплащане на каквито и да е разходи по транспортиране или ремонт.
  • Нямат право да ви отказват заради изтекла търговска гаранция, ако сте в двегодишния срок на законовата гаранция. Ако не са минали 6 месеца от покупката, дори не е нужно да доказвате, че е закупена дефектна.

Всяка една от изброените хипотези е причина за жалба. Най-добрият вариант е да напишете такава до Комисията за защита на потребителите (КЗП) (https://www.kzp.bg/), с копие до управителя на фирмата. Може първо да подадете оплакването към управителя и след отговор или заради липсата на такъв, да се обърнете към КЗП. Тя трябва да се произнесе в 30-дневен срок.
 

Как да го направите:

  • Можете да подадете жалбата както със стандартно писмо или в писмен вид на място в КЗП, така и по електронна поща (имейл).
  • В нея трябва задължително да сте включили име, адрес и телефон за връзка с вас. Ако е анонимна, тя няма да бъде разгледана.
  • Опишете случая си и задължително посочете търговеца.
  • Приложете всички доказателства за предприетите от вас действия досега: касова бележка и гаранция, фактура, договор, писмения отказ за рекламация и този от жалбата до управителя (ако има такъв). Може да добавите каталог или брошура, ако става въпрос за подвеждаща реклама и продуктът не съответства на обявеното в нея.

Макар да е, малко или много, разправия, ви съветваме винаги да търсите правата си, когато смятате, че те са нарушени. В края на краищата, става въпрос за вашите пари и разбира се – за принципи.

Прочети още

Компанията генерира огромни обеми от спестени природни ресурси благодарение на своите изцяло онлайн услуги
Колко мислите, че можете да спестите за една година? Този хитър начин ще ви помогне да спестите съвсем нелоши суми без особени усилия
Kупуването на употребявани вещи има редица предимства, независимо дали става въпрос за дрехи, винтидж предмети, книги или техника