Международен ден на потребителите
„Клиентът винаги е прав!“ Когато попаднеш на търговец, който искрено се стреми да спазва тази максима, знаеш, че си имал необичаен късмет. И е много приятно, когато срещу теб има вежливо отношение, уважение и разбиране. За съжаление, често ни се случва да трябва да се борим за тези си права, които макар и законово регламентирани, често се заобикалят. Тъжното е, че много хора не знаят какви са правата им и как да си ги потърсят. А само до средата на миналия век потребителите не са имали официални права. Всичко е зависело от благосклонността на търговеца и чисто човешките му качества. За пръв път през 1965 г. ООН въвежда първите потребителски права, които в началото са били четири:
- Право на сигурност
- Право на информираност
- Право на избор
- Право на изслушване
Доста ограничен набор, спрямо настоящия вид на регламентите, нали? В днешни дни сме защитени в толкова много отношения, че е трудно човек да ги запомни. И все пак ние постоянно потребяваме – от вземането на сутрешно кафе, през плащането на сметки, та до купуването на жилище. И твърде често подминаваме някои недобри практики на търговците с махване на ръката, просто защото не ни се занимава или не знаем какво да правим.
Точно по тези причини и по случай Международния ден на потребителя – 15 март, ще представим по лесен и достъпен начин кои са някои от най-важните ти права в най-честата потребителска роля – пазаруването на стоки и услуги. Преди да започнем, си отбележете в ума, че е задължително да пазите касовата бележка и съпътстващи документи, колкото и досадно да изглежда.
Първа стъпка
Ако сте закупили стока, която впоследствие установявате, че не отговаря на обявеното от търговеца, имате право да направите рекламация. Важно е да знаете, че независимо колко е търговската гаранция, имате право да се възползвате от законовата гаранция. Тя е 2 години, като през първите 6 месеца не трябва да доказвате, че стоката е закупена с дефект. Това означава, че ако например имате 30 дневна търговска гаранция (тази, която ви дават в магазина) и те са изминали, отново имате право на рекламация. Имайте предвид, че при стоки, закупени не на място, a по интернет или по телефона, можете да върнете купеното в рамките на 7 дни и да си получите обратно парите, без да давате обяснения защо. В противен случай, трябва да отидете на място в магазина, където търговецът може да замени стоката или да я даде за ремонт.
Втора стъпка
И така, вече сте на място. Рекламацията ви задължително трябва да бъде вписана в регистъра за рекламации на търговеца и да получите входящ номер. След това са възможни два изхода:
- Въпреки това, да ви откажат замяна или ремонт.
- Да се съгласят и да приемат рекламацията.
В първия случай можете да си търсите правата, като се обърнете към сдруженията и институциите за съдействие (повече в Трета стъпка). Във втория – засега всичко е наред. Ако стоката предстои да бъде ремонтирана, с процедурата трябва да се заеме търговецът. С други думи, вие нямате никакво задължение да я носите на сервиз и да се разправяте (освен ако нямате желание да го правите).
Важно е да знаете! Рекламация можете да направите във всеки обект на съответния търговец. Тя може да се случи винаги в рамките на работното време (нямат право да ви връщат, защото примерно приемат рекламации само сутрин или с други обяснения); Замяната или ремонтът трябва да се случат в рамките на 30 дни. Едва ако това не се случи, имате право да искате връщане на парите или отбив от цената на същата или подобна стока.
Трета стъпка
И така, да предположим, че търговецът отказва да удовлетвори искането ви. Внимавайте за следните неща:
- Рекламацията, дори да не бъде приета, трябва да бъде вписана в регистъра. Настоявайте за това.
- При отказ – поискайте да ви го представят в писмен вид. Нямат право да ви отказват заради нарушена опаковка, тъй като тя не е част от продукта.
- Нямат право да ви искат заплащане на каквито и да е разходи по транспортиране или ремонт.
- Нямат право да ви отказват заради изтекла търговска гаранция, ако сте в двегодишния срок на законовата гаранция. Ако не са минали 6 месеца от покупката, дори не е нужно да доказвате, че е закупена дефектна.
Всяка една от изброените хипотези е причина за жалба. Най-добрият вариант е да напишете такава до Комисията за защита на потребителите (КЗП) (https://www.kzp.bg/), с копие до управителя на фирмата. Може първо да подадете оплакването към управителя и след отговор или заради липсата на такъв, да се обърнете към КЗП. Тя трябва да се произнесе в 30-дневен срок.
Как да го направите:
- Можете да подадете жалбата както със стандартно писмо или в писмен вид на място в КЗП, така и по електронна поща (имейл).
- В нея трябва задължително да сте включили име, адрес и телефон за връзка с вас. Ако е анонимна, тя няма да бъде разгледана.
- Опишете случая си и задължително посочете търговеца.
- Приложете всички доказателства за предприетите от вас действия досега: касова бележка и гаранция, фактура, договор, писмения отказ за рекламация и този от жалбата до управителя (ако има такъв). Може да добавите каталог или брошура, ако става въпрос за подвеждаща реклама и продуктът не съответства на обявеното в нея.
Макар да е, малко или много, разправия, ви съветваме винаги да търсите правата си, когато смятате, че те са нарушени. В края на краищата, става въпрос за вашите пари и разбира се – за принципи.