Един от най-досадните недостатъци на разпродажбите е, че обикновено се случват, когато не са ни необходими. На кого му е притрябвал бански в края на лятото, когато вече мислим за ново палто? Или ботуши през март, когато обмисляме бюджета за летните почивки? Често разпродажбите са решение на търговеца, който се опитва да приключи с колекцията за сезона или просто да изчисти складовите наличности. Но как може да знаем, дали и кога тази печка, която толкова ни трябва, ще бъде пусната с намаление?
Съществува, обаче, един период в годината, когато намаленията са повсеместни, а причината е обусловена от поведението на потребителите, не толкова от желанията на търговеца. Това е периодът на Черния петък (който вече съвсем не е само един ден). Тази традиция се е родила именно благодарение на потребителското търсене.
По желание на потребителя
Разпродажбите на Черния петък, каквито ги познаваме днес, са се оформили в средата на 20 век. Този ден се пада точно след американския празник Денят на благодарността. Традиционно след него започвал и периода на коледното пазаруване. Много сведения от онова време сочат, че било масова практика служителите да обявяват, че са болни точно в петъка след Деня на благодарността. И вместо да отидат на работа, тръгвали по магазините. По този начин се родил и терминът Черен петък – с него властите във Филаделфия обозначили хаосът в магазините и трафика, породени от внезапния наплив на купувачи. Скоро и търговците усетили, че този ден могат да правят още по-големи продажби, отколкото в периода непосредствено преди Коледа. И така Черният петък станал синоним на огромни отстъпки и претъпкани магазини.
От гледна точка на търговците обаче има и недостатъци. А именно, че конкуренцията в този ден е толкова масивна, че бизнесите трябва да са изключително изобретателни в привличането на клиенти. Така вече Черния петък често е цял уикенд, някъде по пътя се появява и Кибер понеделникът – с фокус върху технологични стоки и уреди, а напоследък някои магазини правят акцията си в съвсем различен период, макар и близък до четвъртия петък на ноември.
При всички положения това е времето, в което със сигурност знаем, че почти всичко в почти всички магазини ще бъде изключително изгодно.
Как да се възползвате максимално?
- На първо място е добре да сте достатъчно предвидливи и търпеливи. Това означава да сте заделили бюджет за пазаруване и да сте имали търпението да не купувате неспешни стоки на регулярна цена. Независимо дали става въпрос за коледни подаръци или за продукти, които са ви необходими за лично ползване.
- След това трябва да бъдете наблюдателни. Както вече стана дума – често търговците се „изхитрят“ и пускат намаленията около Черния петък, за да не потънат в конкуренцията. Така че, след като сте наясно какво искате да купувате, следете дали то няма да бъде намалено в друг ден или дни. Възможно е заедно с това да има разлики в офертите за онлайн пазаруване и в магазина на място. Обърнете внимание и на това.
- Проучвайте и записвайте. Много търговци обявяват намеренията си далеч преди Черния петък. Проучете какво ще бъде намалено, кога точно, набележете си продуктите предварително и съставете списък с конкретни неща и откъде ще ги купите.
- Бъдете внимателни. Когато няма предварителна информация, но все пак имате набелязани артикули, си отбележете настоящата им цена. Така впоследствие може да проверите реално ли е намалението или фиктивно. За съжаление всяка година има по някой случай на нелоялни практики, а със сигурност не искате вие да сте сред „жертвите“.
- Ранобудните са печеливши. Може да е очевидно, но ще го споменем: Разпродажбите в интернет започват още в полунощ. Така че, за да хванете сделката, може да се наложи да поостанете до късно вечерта. Често продуктите се изчерпват за часове и може да изпуснете набелязания артикул. В голяма степен това важи и за физическите магазини. Ако искате да се възползвате максимално, намерете начин да отидете сутринта при отварянето. Ако го оставите за след работа или за уикенда, може да откриете единствено останките от минала битка.
- Регистрираните също. Много магазини биха ви предложили да се абонирате за тях онлайн и така първи да получите списък с намаленията. Това може да е много удобна хитрост, първо защото няма да забравите – ще ви подсетят, второ защото при всички положения сте сред първите купувачи. Ако не обичате пощата ви да се пълни с оферти, впоследствие винаги може да се отпишете от бюлетина.
- Светът е един, но не и часовите зони. Ако планирате да пазарувате от сайтове, базирани в чужди държави, обърнете внимание на часовите разлики. С европейските държави сметките са по-лесни, но не забравяйте, че САЩ например са с до половин ден разлика от нас.
- Бюджета и спирачките, спирачките и бюджета. Тук ще разгледаме две „неприятни“ хипотези":
- Според първата, дори да имате подготвен бюджет за харчене по време на Черния петък, няма да може да спрете при всичките изкушения и ще го надхвърлите повече от нежеланото. Ако осъзнавате такъв възможен риск, помислете как да се самозалъжете – например да не излизате при никакви обстоятелства от списъка си или просто да дишате дълбоко няколко минути, преди да купите нещо извън него.
- Втората хипотеза е, че не сте заделили конкретен бюджет за пазаруване и има опасност само жадно да наблюдавате треската за пазаруване. Както и всички онези неща, които толкова искате да си купите, но нямате пари сега. С други думи да си слагате спирачки, когато може би не е толкова добра идея. Естествено, може да отложите покупката за времето, когато ще имате средства. Но дали тогава ще бъде с 50 – 70% отстъпка? Така че, особено ако сте сигурни, че това не е прищявка, а е разход, който така или иначе ще направите: Всеки първи и пети Credissimo до заплата е с 0% лихва в гратисния период. Връщате толкова, колкото сте взели. За по-големи планове може да използвате Credissimo плюс до 2500 лв. и възможност за разсрочване на удобни вноски до 24 месеца. Е, освен ако не искате да чакате до следващия ноември.