За какво да внимаваш, когато купуваш кола втора ръка

За какво да внимаваш, когато купуваш кола втора ръка

Ако си купувал или поне си се оглеждал за автомобил втора ръка, сигурно си забелязал, че всички имат сходна история: Били са притежание на някоя възрастна германка, която ги е управлявала много внимателно и нежно, и само в неделя. Излъскани почти до съвършенство, с труден за вярване малък пробег и уверения, че са като нови.

Реалността, разбира се, рядко е точно такава. Често после щастливият купувач трябва да се изръси с почти същата сума като цената на колата за ремонти, а в сервиза изразяват мнение, че този автомобил по вероятно е бил фирмен, юркан до безкрай от различни служители, и с навъртени стотици хиляди километри (и после превъртян километраж), ако се съди по износването. Често допускана грешка е и след покупката да не бъде направена задължителната профилактика и смяна на части и консумативи, които подлежат на периодично обновление. Пропуск, който може да доведе до неприятни разправии в неочаквано скорошен момент.

Затова, ако си се насочил към закупуване на автомобил втора ръка, е добре да си наясно с някои основни фактори предварително и при избора, а също и какви да са първите ти действия след успешно извършената покупка.
 

Първа част: В издирване на перфектната кола

Разпредели добре бюджета си. Щом си решил да купуваш автомобил по този начин, най-вероятно не разполагаш с безкрайни финансови ресурси. Специалистите съветват около 80% да са за покупката на колата, а 20% да бъдат отделени за страничните плащания около сделката (нотариус), административни разходи и профилактиката.

Внимавай от кого купуваш. Има безкрайно много авто къщи и още по-безкраен брой частни продавачи на употребявани коли. По-добре е да се довериш на фирма, при това се увери, че такава наистина съществува, а не е фиктивна. Как? Ами ако собственикът ти определи среща на необичайно място, а не в предполагаемия автопарк, значи има нещо съмнително, нали? При частните купувачи е още по-трудно и ще трябва да голяма степен да разчиташ на интуицията си и познанията за човешката същност.
Добри познания по психология обаче съвсем не са достатъчни. Затова никога не купувай емоционално, дори дълго време да си издирвал перфектния автомобил от любимата марка, в идеалния цвят и видимо отличен вид. Отдели си време да организираш огледа по правилния начин.
На първо място, освен ако не си наистина с отлични познания по автомобилните въпроси и нямаш поне малък опит в автосервиз, не избирай сам. Води със себе си техник или се уговори с такъв, да я закараш за преглед в сервиз. Паралелно уговори и тест драйв. Ако собственикът се дърпа за едно от двете, имай едно наум и със сигурност не купувай на сляпо.

Една добре подготвена за продажба кола трудно може да бъде разпозната като стара или претърпяла катастрофа от непрофесионално око. И все пак има няколко основни белези, по които може да познаеш: състоянието на купето е първото, което се гледа. Ако то е твърде захабено или със следи от недобри грижи, вероятно и отношението към колата като цяло е било такова. След това обърни внимание и на външния вид – издайнически шупли, удебеления или разлики в цвета на боята може да говорят за ремонт след ПТП и риск да има и увредена „карантия“. По въпросите под капака вече стана дума, че е важно да се довериш на лице с опит.

Тъй като малко от нас имат рентгенов поглед обаче е най-добре да поръчаш компютърна диагностика. Има достатъчно компании, които предлагат тази услуга и част от тях могат да го извършат заедно с теб на мястото на огледа. При този тип диагностика се извършват проверки на наличните системи, може да установи манипулации по километража при определени модели, измерва дебелина на боя и лак, наличие на корозия и пр. Стандартните цени са 60 лв. на предпочетено от теб място или 30 лв. в конкретния сервиз, но често има и промоции с отстъпки до половината от цената.
 

Втора част: Първи грижи

Предполагаме, че е ясно, че след покупката имаш известно количество административни задължения и задачи:

- Застраховка. Колата почти със сигурност няма Гражданска отговорност, така че ще трябва да се погрижиш и за това. Тя е задължителна и без нея не можеш да регистрираш колата в КАТ и да си вземеш номера. Ако колата има номера, значи има и Гражданска, полицата за която обаче е важно да прехвърлиш на свое име. След това идва КАТ и процедурата по нова регистрация или прехвърляне. Срокът за това е 14 дни след покупката, така че внимавай да не се забавиш, защото има глоби.

- Екотакса – такава ще дължиш, ако колата е внос от чужбина.

- Данък към общината – прехвърлянето се извършва по служебен ред и можеш да провериш за дължимите данъци в интернет.

- Винетка. За да не го мислиш после е най-добре и от самото начало да се сдобиеш с винетка. Е, освен ако не планираш да излизаш от населеното място скоро…


Дори и по някаква причина да си абсолютно убеден, че си закупил автомобил в отлично състояние и без никаква необходимост от ремонти и поправки, има няколко кажи речи задължителни елемента, които подлежат на смяна. Това са:

  • Масло, филтри, тампони и накрайници
  • Ремъците, включително ангренаж
  • Антифриз
  • Спирачна течност
  • Евентуално гумите

Ако изброеното ти звучи като на чужд език, просто закарай колата на сервиз, там знаят какво да правят.

Възможно е да не си предвидил достатъчно средства за тези първи грижи за новия ти автомобил. Не ги прескачай обаче, защото после може да ти струват доста по-скъпо. По-добре се свържи с нас, ще ти предложим най-подходящия вариант за кредит – до 600 лв. без оскъпяване в гратисния период, или до 2500 лв. с удобен план за разплащане до 24 месеца. 



Обратно към всички

Прочети още