Ако си купувал или поне си се оглеждал за автомобил втора ръка, сигурно си забелязал, че всички имат сходна история: Били са притежание на някоя възрастна германка, която ги е управлявала много внимателно и нежно, и само в неделя. Излъскани почти до съвършенство, с труден за вярване малък пробег и уверения, че са като нови.
Реалността, разбира се, рядко е точно такава. Често после щастливият купувач трябва да се изръси с почти същата сума като цената на колата за ремонти, а в сервиза изразяват мнение, че този автомобил по вероятно е бил фирмен, юркан до безкрай от различни служители, и с навъртени стотици хиляди километри (и после превъртян километраж), ако се съди по износването. Често допускана грешка е и след покупката да не бъде направена задължителната профилактика и смяна на части и консумативи, които подлежат на периодично обновление. Пропуск, който може да доведе до неприятни разправии в неочаквано скорошен момент.
Затова, ако си се насочил към закупуване на автомобил втора ръка, е добре да си наясно с някои основни фактори предварително и при избора, а също и какви да са първите ти действия след успешно извършената покупка.
Първа част: В издирване на перфектната кола
Разпредели добре бюджета си. Щом си решил да купуваш автомобил по този начин, най-вероятно не разполагаш с безкрайни финансови ресурси. Специалистите съветват около 80% да са за покупката на колата, а 20% да бъдат отделени за страничните плащания около сделката (нотариус), административни разходи и профилактиката.
Внимавай от кого купуваш. Има безкрайно много авто къщи и още по-безкраен брой частни продавачи на употребявани коли. По-добре е да се довериш на фирма, при това се увери, че такава наистина съществува, а не е фиктивна. Как? Ами ако собственикът ти определи среща на необичайно място, а не в предполагаемия автопарк, значи има нещо съмнително, нали? При частните купувачи е още по-трудно и ще трябва да голяма степен да разчиташ на интуицията си и познанията за човешката същност.
Добри познания по психология обаче съвсем не са достатъчни. Затова никога не купувай емоционално, дори дълго време да си издирвал перфектния автомобил от любимата марка, в идеалния цвят и видимо отличен вид. Отдели си време да организираш огледа по правилния начин.
На първо място, освен ако не си наистина с отлични познания по автомобилните въпроси и нямаш поне малък опит в автосервиз, не избирай сам. Води със себе си техник или се уговори с такъв, да я закараш за преглед в сервиз. Паралелно уговори и тест драйв. Ако собственикът се дърпа за едно от двете, имай едно наум и със сигурност не купувай на сляпо.
Една добре подготвена за продажба кола трудно може да бъде разпозната като стара или претърпяла катастрофа от непрофесионално око. И все пак има няколко основни белези, по които може да познаеш: състоянието на купето е първото, което се гледа. Ако то е твърде захабено или със следи от недобри грижи, вероятно и отношението към колата като цяло е било такова. След това обърни внимание и на външния вид – издайнически шупли, удебеления или разлики в цвета на боята може да говорят за ремонт след ПТП и риск да има и увредена „карантия“. По въпросите под капака вече стана дума, че е важно да се довериш на лице с опит.
Тъй като малко от нас имат рентгенов поглед обаче е най-добре да поръчаш компютърна диагностика. Има достатъчно компании, които предлагат тази услуга и част от тях могат да го извършат заедно с теб на мястото на огледа. При този тип диагностика се извършват проверки на наличните системи, може да установи манипулации по километража при определени модели, измерва дебелина на боя и лак, наличие на корозия и пр. Стандартните цени са 60 лв. на предпочетено от теб място или 30 лв. в конкретния сервиз, но често има и промоции с отстъпки до половината от цената.
Втора част: Първи грижи
Предполагаме, че е ясно, че след покупката имаш известно количество административни задължения и задачи:
- Застраховка. Колата почти със сигурност няма Гражданска отговорност, така че ще трябва да се погрижиш и за това. Тя е задължителна и без нея не можеш да регистрираш колата в КАТ и да си вземеш номера. Ако колата има номера, значи има и Гражданска, полицата за която обаче е важно да прехвърлиш на свое име. След това идва КАТ и процедурата по нова регистрация или прехвърляне. Срокът за това е 14 дни след покупката, така че внимавай да не се забавиш, защото има глоби.
- Екотакса – такава ще дължиш, ако колата е внос от чужбина.
- Данък към общината – прехвърлянето се извършва по служебен ред и можеш да провериш за дължимите данъци в интернет.
- Винетка. За да не го мислиш после е най-добре и от самото начало да се сдобиеш с винетка. Е, освен ако не планираш да излизаш от населеното място скоро…
Дори и по някаква причина да си абсолютно убеден, че си закупил автомобил в отлично състояние и без никаква необходимост от ремонти и поправки, има няколко кажи речи задължителни елемента, които подлежат на смяна. Това са:
- Масло, филтри, тампони и накрайници
- Ремъците, включително ангренаж
- Антифриз
- Спирачна течност
- Евентуално гумите
Ако изброеното ти звучи като на чужд език, просто закарай колата на сервиз, там знаят какво да правят.
Възможно е да не си предвидил достатъчно средства за тези първи грижи за новия ти автомобил. Не ги прескачай обаче, защото после може да ти струват доста по-скъпо. По-добре се свържи с нас, ще ти предложим най-подходящия вариант за кредит – до 600 лв. без оскъпяване в гратисния период, или до 2500 лв. с удобен план за разплащане до 24 месеца.