Кои са държавите-първенци по онлайн пазаруване

от Силвия Пенчева | 09.05.2018
Вземи пари сега

Надали някой би се изненадал, че онлайн търговията нараства бясно от година на година. През миналата година 47,3% от хората, които ползват интернет в света, са пазарували онлайн. 25% го правят всяка седмица. Данните са средни за света, а все пак този тип пазаруване зависи от икономическото развитие на държавата, стандарта на живот на гражданите й, както и от достъпа до интернет.

Така няма изненада, че стойностите в рамките на Европейския съюз са по-високи. По данни на Евростат през 2017 г. 68% от европейците са пазарували през интернет. Но дори и тук числата варират. Например едва 23% от ползващите интернет румънци са пазарували онлайн през миналата година, докато на първо място са британците с 86%. В България това са 27%, което ни праща към дъното на общата статистика, но по-нататък ще видите, че водим в определени сектори.

Най-често купувани са дрехите и спортните стоки, а веднага след тях се нареждат почивките и екскурзиите. Хората на възраст 16 – 24 години най-често пазаруват дрехи и спортни стоки, видео игри и софтуер, филми и музика, компютри и хардуер, както и учебни материали. Тези между 25 и 54 години купуват най-много стоки за дома, билети за събития, хранителни стоки и телекомуникационни услуги. А най-възрастните – от 55 – 74 г. използват интернет за резервации на почивки, пазаруване на книги, списания и вестници, както и за лекарствени материали.

Бързи факти:

Най-голям дял в онлайн търговията на дребно в света имат британците – 15,6%, следвани от Китай с 13,8%, Норвегия с 11,5%, Финландия с 10,8% и Южна Корея с 10,5%.

Любопитен факт е, че потребителите на компютри на Apple пазаруват повече онлайн, в сравнение с тези, чиято операционна система е Windows.

Най-бързо растящият сегмент в онлайн търговията е на пазаруването на през мобилни устройства. Обемът на покупките през 2017 г. в световен мащаб възлиза на 3,2 трилиона долара…

Според проучванията онлайн пазаруването води до повече импулсивни покупки. 48% от потребителите признават, че онлайн харчат повече, отколкото са планирали първоначално. 58% пък са склонни да добавят повече продукти в кошницата си, ако търговецът предлага безплатна доставка.

Нещо важно за търговците – 90% от потребителите казват, че наличието на ревюта за продукта или услугата, оставени от други клиенти, имат за тях повече значение, отколкото въведеното от търговеца описание. 6 от 10 купуват само след като прочетат потребителски отзив.

Къде е България?

България, по данните на Евростат, се нареждат на първо място при пазаруването на дрехи, обувки и спортни стоки. Става въпрос за 83% от жените у нас, които поне веднъж са пазарували онлайн стоки от тези категории. Учудващо или не, 72% от мъжете в България са направили същото през 2017 г.

Имаме и едно последно място – за пазаруване на електронни устройства онлайн. Назад в класацията сме и по показателите за пазаруване на стоки за дома, билети за културни или спортни събития и за абонаменти за филми и музика онлайн.

Данните на Националния статистически институт (НСИ) за 2017 г. показват и любопитни причини, поради които българите биха избрали да НЕ пазаруват дадено нещо онлайн:

  • Най-много, 39%, посочват за такава причина желанието да видят стоката на живо и да могат да преценят по-добре качествата й.
  • 8 на сто от българите си признават, че не знаят как да пазаруват в интернет и нямат необходимите умения за това.
  • 5,6% се притесняват за сигурността при онлайн пазаруването – от коректността на търговеца, до защитата на личните им данни и тези от кредитната карта.
  • Други 4,9 на сто имат съмнения, дали наистина ще могат да върнат или заменят продукта, ако той е дефектен, не отговаря на описанието или не е това, което са търсили.

Сред другите причини са липса на карта за онлайн разплащания, сроковете за доставка или лоялност към конкретни физически магазини.

Какво може да очакваме?

Увеличаването на обемите на електронната търговия е абсолютно сигурно. Това обаче не означава, че ще изчезнат физическите магазини, подобна перспектива поне към момента няма. И все пак някои категории стоки все повече ще се пазаруват онлайн, докато други изостават – например хранителните стоки. От компанията за пазарни проучвания Nielsen дават пример с филмите и книгите. Въпреки възхода на всевъзможни начини за гледане на филми – от DVD-та, торенти, on demand услуги за излъчване, това не е довело до гибел на кино салоните. При електронните книги също се наблюдава забавяне на ръста и огромна част от потребителите продължават да пазаруват и хартиени издания.

Причините за предпочитанията към купуване онлайн са най-различни, включително търсенето на бързина и нетърпението на потребителите. Същите фактори, които изведоха в класациите през последните години и онлайн кредитирането. Бързината, благодарение на която може да получиш заем за броени минути или часове, удобството да ги получиш, където ти е удобно, както и нетърпението (характерна черта на онлайн поколението) за бюрократични процедури, чакане по опашки и разправия с документи. И между другото може да получите бърз кредит от Credissimo до 7 минути! До 600 лв. с опцията „до заплата“ и нулева лихва за всеки първи и пети в гратисния период, или до 2500 лв. с опцията „Плюс“ и период на разсрочване до 24 месеца.

Прочети още

Заедно сме първи: Милка Георгиева с 1-во място от международен танцов фестивал в Рим.
Организирай подаръците за Коледа отсега и спести пари, стрес и излишни нерви.
Пламен Славов, DPO на Credissimo, взе активно участие в дискусиите по темата на събитието „Да обсъдим етичната страна: Достойнство и уважение в управлявания от данни живот”.