Пестим или харчим повече, като пазаруваме онлайн?

Пестим или харчим повече, като пазаруваме онлайн?

„Искам всичко и го искам веднага“. Това е мотото на Ерата на нетърпението, в която се случи да живеем. Поведенчески резултат от масовизацията на технологиите и, разбира се, глобалната мрежа. Плащаме си сметките с няколко клика, поръчваме такси или пица с едно плъзгане на пръст по смартфона, резервираме за секунди маса в ресторант, самолетни билети, хотелски стаи на другия край на планетата. Запознаваме се и се скарваме по чатовете. И можем да си поръчаме онлайн стоки от четка за зъби до мамутски бивни. Които за отрицателно време пристигат в ръцете ни.

Рекламите на продукти ни примамват от екрана на всяко скролване. Буквално всеки човек може да си направи „онлайн магазин“ и да продава. А шопинг любителите са като в приказен свръхгигантски мол, в който могат да сърфират часове без умора и сред изумително разнообразие от артикули.

От 3,7 млн. българи, които ползват интернет, над 1 млн. пазаруват онлайн. Тази бройка се увеличава постоянно в секундите, докато четете това.

Предпочитанията са различни – някои почти не посещават физически магазини и пазаруват онлайн храна, дрехи, стоки за дома, подаръци… Други са се ограничили само до определен набор продукти и предпочитат останалите да закупят физически или на принципа „око да види, ръка да пипне“. Съществуват експерти в онлайн пазаруването, които са в постоянно течение на всичко случващо в интернет търговията – техники на поръчване, хитрости, разпродажби. И не толкова опитни, които посещават само няколко избрани места, с които са свикнали и всеки нов сайт малко или много затруднява вземането на решение да натиснат бутона „Купи“.

И едните, и другите имат своите основания и са прави за себе си. Може да откриете (в интернет, разбира се) безкрайни дискусии „за“ и „против“ пазаруването онлайн. И докато част от тях са свързани със субективното усещане и нагласа на конкретния човек, има и някои обективни фактори. А какво по-обективно от парите? Дали пестим или харчим повече при купуването от сайтове? Много зависи. Но тъй като никой няма желание да харчи повече, предполагаме, че въпросът е, от какво зависи и как все пак да пазаруваме изгодно и по-евтино?

Пестим когато…

Няма физически магазин, няма надценка

Това е често изтъкван мотив, но важи само в определени случаи. Идеята му е, че онлайн търговията не се нуждае от помещения, за които да плаща наеми, и няма надценка за прекупвачите… Точно тук е уловката. Ако пазарувате продукт от общ онлайн магазин, естествено е търговецът да си е сложил надценка. Възможно е артикулът да е по-евтин, отколкото в близкия магазин на улицата, но не са редки случаите да е дори обратното. Обаче ако потърсите същия продукт в сайта на производителя или вносителя, тогава ще го намерите на най-ниската цена. Понякога разликата се изразява в десетки проценти.

Достъп до „чужбината“

Който помни – знае, който не помни – е чувал. Преди „чужбината“ се намираше в Кореком и беше само за избрани. Но дори и човек да не е живял зад Желязната завеса, пак е факт, че преди съществуването на интернет достъпът до чуждестранни стоки не беше за обикновени хора. Така де, ако някой не ги е внесъл в собствената му държава и град. В момента можете да си поръчате всичко отвсякъде. От София, Пловдив, Долно Камарци. От Великобритания, Китай или Аляска. Достъпът до световното разнообразие от продукти позволява намирането на изключителни стоки на уникално ниски цени. Или пък такива, които просто тук ги няма. Домати директно от фермата, по-вкусни и по-евтини от тези в съседния плод и зеленчук? Няма проблем. Прелестна булчинска рокля за смешни пари от Лондон? Идва до десетина дни.

Лесно проследяване на намаленията

Непосилно е човек да обикаля всекидневно по магазините, за да следи, дали случайно не са пуснали намаления. Е, има и някои хора, които май правят нещо подобно. Онлайн всичко е възможно. Почти всички сайтове имат опция за добавяне на любими продукти в т.нар. Wish List, където удобно може да ги наблюдавате и да чакате да ви паднат в лапите по време на отстъпки и разпродажби. Някои имат и възможност да ви известяват, когато това се случи, така че да научите за събитието на мига.

Да не забравяме, че и времето е пари

А, да. И бензинът е пари. Да обикаляш часове в търсене на нещо си, вместо да го откриеш с няколко клика, определено е за предпочитане. Ако това нещо се намира далече и трябва да се пътува… ами почти все едно си плащате доставката в бензин или билети. Може да добавим и нервите, които понякога се налага да хабим, дали от умора, или от неприятни срещи с физически продавачи.

Експерти в сърфирането

Това е за напреднали или за желаещи да напреднат в изкуството на изгодното онлайн пазаруване. Например сравняването на цени. Много хора са свикнали да пазаруват от определени места и когато нещо им трябва влизат там и разчитат, че трябва да е по-евтино. Да, ама не. Умението да знаеш как да търсиш най-добрата сделка се добива най-лесно с практика, но и с разчупване на стереотипи. Например: Търсите телефон и пускате търсене на желания модел, който ви излиза като резултат в няколко магазина. Във „вашия си“, иначе казано този, който ползвате обичайно, обаче е по-скъп. Но все пак го поръчвате именно от там… Каква е логиката ли? Ами понякога има, но понякога е изфабрикувана от предразсъдъците ни. Започва да се обажда едно гласче, което задава въпроси: „Ами ако в този сайт са мошеници? Ако ти откраднат данните? Ако телефонът никога не пристигне? Ако дойде нещо развалено? Имаш опит с другия, я не рискувай…“ Но разпознаването на „надеждните“ от „съмнителните“ сайтове също е нещо, което се учи.

Харчим когато…

Стоки, които не си отговарят

И все пак никой не е застрахован от провалени покупки. Най-често се случва с дрехи и обувки. Модели, които нямат нищо общо със снимката в сайта. Обувки, които не си отговарят на номера, рокли, които приличат повече на торби за боклук, разминаване на цветове и качество на материята. И естествено – такива, които дават дефект или направо си идват повредени. Тези неприятности могат да се случат независимо откъде пазарувате. Разликата е в случаите, в които може да върнете стоката и тези, в които не можете и наистина се хвърлили пари на вятъра.

Доставката

Не е приятно да купиш онлайн нещо, защото е с 2 лв. по-евтино, а после да платиш допълнително 5 лв. доставка. Или да трябва да плащаш митнически такси, защото не си обърнал внимание на границата на сумата, до която такива не се дължат. Разбира се, има случаи, в които човек има причина да предпочете да го прави, но в останалите случаи е екстра разход. Четете внимателно, някои магазини имат и други такси, например за обработка на поръчката. Може да има още банкови такси и комисионни, пощенски такси, такива допълнителни услуги и пр.

Нелоялни практики

Това отново е тема за повишеното внимание по време на онлайн пазаруване. Най-често в публичното пространство стават известни случаите на фалшиви намаления. Сещате се – пише, че нещо е намалено с 50%, а пък всъщност си е на същата цена, че даже и по-висока. Затова винаги сравнявайте. Други опасности са неспазени срокове за доставка или цената й. Четете условията и предпочитайте търговци, които ви пращат обратен мейл за потвърдена поръчка с условията по нея. В противен случай също може да коства пари. Ако например сте поръчали подарък и той се забави над установения срок, в който сте го очаквали, няма да имате избор, освен спешно да тичате да купувате заместител.

Изкушаващо е

Ако човек по принцип има проблеми с шопинг манията, онлайн пазаруването може да е опасно за бюджета. Става твърде бързо и лесно, за да има време да се включи предупредителната лампа. И докато се усетиш, си напълнил количката и си натиснал бутона с необратимото „Купи“.

Нетърпението, ах, нетърпението

Леснотата, с която се случват покупките в интернет, това единствено движение на пръста, ни предизвиква да прибързваме. Изчакайте ги тези намаления! Е, освен ако не е нещо спешно. Съмнително е да не сте попадали в клопката на „искам го на момента“ и когато след седмица го видите намалено, да ви хване яд. Основен принцип за пестене при пазаруването, независимо дали он- или офлайн, е да си дадете време. Десет минути, ден, седмица. Ако дотогава не сте се разколебали, че го искате веднага, то добре: купувайте.

Сигурно знаете, че в Credissimo вярваме твърдо в бъдещето на технологиите, удобството и безкрайните възможности, които могат да предложат. Онлайн пазаруването определено е едно от тях, само трябва човек да бъде внимателен. И… да има средства. Защото ако вземем примера с недочакването на намаленията, то и обратното е вярно: Да има огромни намаления, а ние да нямаме пари да се възползваме от тях. И защо, след като „Credissimo до заплата“ е с 0% в гратисния период за всеки първи и седми? Това означава простичкото: Връщаш, колкото си взел. А при по-големи покупки „Credissimo плюс“ е с възможност да изтеглите до 2500 лв. и да ги разсрочите на удобни вноски до 24 месеца.



Обратно към всички

Прочети още