„Празният джоб“ - голямата равносметка, която винаги правим след празниците.

„Празният джоб“ - голямата равносметка, която винаги правим след празниците.

„Празният джоб“ - голямата равносметка, която винаги правим след празниците.

След всеки празник всичко прилича като след събуждане с махмурлук. След голямото купонясване по празниците идва моментът на равносметката: В края на всяка година започваме да правим оценки на постигнатото през миналата година и да творим обещания за новата. В повечето случаи стигаме до извода, че плановете са доста сходни с тези отпреди 12 месеца, а изпълнението им в следващите може би не е точно гарантирано. И също в толкова голяма степен тези планове включват финансови въпроси.

Колкото и да си говорим за непреходни ценности, живеем в материален свят и малцина могат наистина да избягат от този факт. А най-добрият начин да се справим с него, е като планираме финансите и бюджета си.

Големите планове и малката дисциплина

Всеки празник може да се окаже голям ритник, ако човек не е спестовник. С всичките си празници и подаръци той може да те е ошушкал до стотинка, ако не си бил подготвен. А може и да излизаш „чист“ от голямото харчене, ако още далеч преди първия сняг си планирал празничния бюджет.

По същия модел работи всяко събитие в живота, свързано с повече от стандартните месечни разходи.

  • Мечтал си си за екскурзия?
  • За голяма покупка?
  • За „спестени пари за черни дни“?

Но не успя да ги заделиш, въпреки че виждаше, че е възможно? Големите планове изискват дисциплина и тактика.

Защо е важно?

Редица хора допускат грешката да живеят месец за месец и всеки екстра разход разклаща нормалното им ежедневие, понякога доста сериозно и неприятно. Независимо за какво искаш да събереш пари, е важно това да е обвързано с изготвянето на личен бюджет и хигиена на финансовите навици. Не си представяй задължително екселски таблици и сложни сметки (освен ако не те влекат, разбира се). Съвсем не е толкова мъчително. Заедно с това почти като по чудо ще ти се отворят свободни средства, независимо за какво ти трябват.

Или по-просто казано: Животът ти ще стане по-лесен.

Откъде да започна?

Трябва да си определиш целите, да оцениш правилно приходите и разходите си и да си водиш редовно сметка. Това е всичко необходимо. Разбира се има също уловки и подводни камъни, но ако знаеш кои са, шансът от провал е почти нулев.

Да започваме:

Определяне на целите.

Ако не знаеш къде отиваш, вероятно ще стигнеш някъде другаде. Да пестиш пари просто за да пестиш може да ти изиграе лоша шега. В някой момент ще изгубиш смисъла и ще се предадеш. Затова задължително е да имаш цел. Тя може да бъде например:

  • Да спестиш пари до постигането на определена сума, която да ти е резерв.
  • Да спестиш, за да си купиш нещо, да отидеш някъде, инвестираш в дейност и пр. Желателно е тези „нещо“ и „някъде“ да си имат имена.
  • Да спестяваш конкретна сума всеки месец с условието да не падаш под нея.
  • Друго.

Първи лесни стъпки

  • Правилна и ясна оценка. След като си си поставил целта, трябва да оцениш финансите си. Задължително правило: Не смятай наум. Второто правило е, че е по-добре да не се опитваш да предполагаш, защото е много възможно да изпуснеш нещо и сметките да се объркат. Най-добрият метод е, ако в следващите месец – два следиш всяка входяща и изходяща сума, за да придобиеш реална представа къде отиват парите ти. Ще се изненадаш, как някои дребни на пръв поглед плащания реално формират голяма сума на края на месеца.
  • Първо плащаш на себе си. След като си видял в какви посоки се движат личните ти парични потоци, можеш да прецениш и колко можеш да заделяш месечно. Внимание, уловка: Не оставяй това заделяне за края на периода. Ако си преценил, че примерно това са 100 лева, сумата трябва да е първият ти „разход“ за месеца и незабавно да влезе в „касичката“ или спестовната сметка. Финансистите наричат това правило да платиш първо на себе си, а смисълът е, че така тези пари много по-трудно биха били изхарчени.
  • Оповести намерението си. Хубаво е партньорът или семейството ти да са наясно с плановете ти и естествено да се включат в изпълнението. Може да споделиш и с приятелите си, като така ще избегнеш конфузни ситуации, в които да обясняваш защо не можеш да излезеш някъде или да си позволиш нещо.

Счетоводната дейност.

„Счетоводна“ с намигване, разбира се. Но не пропускай да продължиш да си водиш записи с приходи и разходи. За целта можеш да използваш какъвто инструмент ти е удобен: Обикновена тетрадка, таблица, онлайн туул или апликация на телефона. Внимание, уловка: След като мине известен период, може да започне да те домързява. Може да си помислиш, че вече си научил как се случват нещата и няма нужда повече да си ги записваш. Ако спреш обаче, съвсем скоро отново ще си задаваш стария въпрос: Добре, къде отидоха тия пари?

Придържай се към тези три стълба и е малко вероятно нещо да се обърка. Освен ако не допуснеш:

Голямата грешка: Не ставай Чичо Скрудж

Спомняш ли си Чичо Скрудж от Патешки истории? Най-богатият паток и най-големият скъперник, който плуваше в жълтиците си и не даваше и пени да излезе от къщата му? Няма нужда да стигаш до такава крайност, целта не е да натрупаш несметно богатство, все пак. Освен това всяка добре изпълнена задача се нуждае от поощрение. Така че периодично „си отпускай душата“ и се награждавай. Може дори да си направиш отделен план за спестяване, който да е именно с цел регулярно глезене. Нека го наречем „бюджет за мотивация“. А ако имаш нужда да се мотивираш точно сега и веднага, ако не ти се чака безкрайни месеци, Credissimo ти предлага онлайн кредити до 2 500 лв.: Добър начин за оптимистичен старт, нали?!



Обратно към всички

Прочети още