This website is for our Bulgarian customers.

You can check our corporate page here

Кой харчи повече - мъжете или жените?

от Силвия Пенчева | 15.03.2019
Вземи пари сега
Кой харчи повече - мъжете или жените?

Жена с обезумял поглед в мол е класическо клише. Почти като това да излезеш за хляб, а да се върнеш с чифт обувки. Рядко се среща жена, която да не отваря сутрин гардероба с мисълта: „Нямам какво да облека“. И обратното. Мъж, който глези и харчи по колата си повече, отколкото за семейството, е дългогодишно изграждан образ. Вманиачаването в технологичните джаджи също се смята за приоритет на мъжете. Забавленията и разтухата с приятели на заведение или спортно събитие отново е клише, което извиква образа на група развеселени мъже. Колко от всичко това е истина, особено в днешно време, когато социалните роли вече са доста еволюирали?

Шопинг? Какво беше това?

Фактите твърдят, че едно е сигурно – жените хабят много повече време, когато пазаруват за себе си. Изборът на дамски продукти е доста по широк и разнообразен, а и, както ще видим и по-нататък, жените просто имат склонност да отделят време, за да изберат внимателно най-доброто, най-подходящото и най-изгодното. Мъжете, от своя страна, не обичат да разхищават време за пазаруването на продукти за себе си. Често се насочват към вече познати марки и артикули, и не се колебаят твърде дълго. Освен това е факт, че по показател вещи за лична употреба (дрехи, обувки, аксесоари, козметика и т.н.) жените харчат около 2,5 пъти повече от мъжете.

Зад тези данни стои още една причина, а именно, че за жените шопингът често е терапия. Над 50% от дамите потвърждават, че биха си купили дрехи, ако се чувстват депресирани или тъжни. Затова често и този тип покупки са импулсивни, докато при мъжете лошото настроение намира други отдушници. Данните за онлайн поведението при пазаруване го потвърждават. Според проучване на MasterCard 69% от жените пазаруват онлайн дрехи и обувки, докато при мъжете това са едва 48%.

Връзката между широките пръсти и удоволствието

Друго проучване, организирано от MasterCard, проследява емоционалните причини зад потребителското поведение. Treat Index (от treat – наслада, удоволствие) отчита, че в западните държави все повече хора са склонни да дават пари не по необходимост, а просто за да се почувстват по-добре. Това правят над 30% от мъжете и над 50% от жените.

Тук обаче има уловка: Мъжете са склонни да дадат доста повече пари за целта. Например всеки пети не вижда никакъв проблем да похарчи 100 евро, единствено за да се поглези. Жените, които биха направили същото са наполовина по-малко. Мъжете предпочитат да правят разходи за по-големи неща, като забавления, технологии и екскурзии. Слабост е и харченето за добре прекарано време, например през уикенда. Жените намират утеха в дребните придобивки, които освен дрехи, могат да включват сладките изкушения, някоя разкрасителна процедура или дори последния брой на модно списание.

Любопитен факт е, че подобно глезене се случва най-малко веднъж месечно и при двата пола. Сред причините, освен тривиалните „по време на почивка“, „за празници“, изпъква и тази: „Току що взех заплата“.

За съжаление данните сочат, че в над половината случаи хората се чувстват виновни за похарчените пари.

Разликата е в размерите и статуса

Ако вместо върху бройката и честотата, се фокусираме върху размера и общата сума, картината се променя.

Например при импулсивните покупки: Жените правят по-често такива, но дребни. Един мъж, оказва се, е по-склонен да похарчи сума от порядъка на 500 лева, без да му мигне окото.

Показателно е проучване на компанията за обществени изследвания Garner за употребата на мобилни приложения. Оказва се, че жените не само ползват по-малко такива, но и внимателно ги подбират, и предпочитат безплатни версии. Обратно на това мъжете плащат абонамент за мобилни приложения без дори да се замислят особено. Секторът се развива скоростно и все повече бизнеси търсят начини за приходи през апликациите си, така че това съвсем не е толкова малко перо, колкото изглежда на пръв поглед.

Семейният статус и отношенията в рамките на семейството също имат значение. Например много често мъжът е този, който дават парите за големите покупки: автомобил, екскурзии, техника и пр. От друга страна често жената е тази, която пазарува за дома и домакинството. Като цяло обаче хората с партньор ограничават повече разходите си.

Обратно на това хората и от двата пола, които не са семейни отношения и нямат партньор, са склонни да харчат повече за удоволствие и забавления.

Най-объркващият момент обаче идва след въпроса: Кой взима решенията? Оказва се, че в едно домакинство това е жената. Тя решава за покупките на 94% от обзавеждането, 92% от екскурзиите, 91% при покупка на жилище, 60% е тежестта й при избор на автомобил и 51% при техника.

Любопитни факти

  • Мъжете харчат два пъти повече за алкохол от жените. Когато не са в женска компания, са склонни да дават повече пари за алкохол, отколкото ако наоколо има дами.
  • Жените харчат 2.5 пъти повече за продукти за лична хигиена и разкрасяване. Едва ли е изненадващо.
  • Разликата в похарчените пари за игри и филми е съвсем малка между двата пола.
  • Странен на пръв поглед факт е, че годишно мъжете дават повече пари за храна, отколкото жените. Има си съвсем просто обяснение и то е, че при излизане на заведение в повечето случаи се очаква мъжът да плати сметката.
  • Скорошно изследване на American Express във Великобритания разкрива доста любопитната подробност, че дори по отношение на дрехите мъжете харчат повече пари - 115 лири на месец, при средно 81 лири, похарчени за същото от жени. Дали обяснението е в по-скъпи артикули или наблюдаваме промяна на тенденцията, ще проличи в следващите години. 

ТЕСТ: Склонни ли сте да харчите неразумно?

Този тест ще ви помогне да определите за себе си, дали сте достатъчно грижлив към финансите си или има още какво да се желае. Във втория случай ще ви предложим доста работещи решения, от които може да изберете най-подходящото за себе си.

1. Ден за заплата е. Каква е първата ви мисъл?

А. Проверявате си сметката, за да видите дали сумата, която спестявате всеки месец, е автоматично преведена и в спестовната ви сметка.

Б. Влизате в онлайн магазина, където отдавна сте напълнили кошницата и само чакате деня за заплата, за да завършите поръчката.

2. Искате да планирате екскурзия след няколко месеца. Коя е първата ви задача?

А. Да си направите план как да спестите пари дотогава.

Б. Да издирите всички опции за забавление, хапване и пазаруване в планираната дестинация.

3. След дългата работна седмица най-накрая е време да излезете на ресторант с приятели. Как процедирате?

А. Преглеждате внимателно менюто, за да изберете опция, която е едновременно вкусна, но не и неразумно скъпа.

Б. Поръчвате каквото ви привлече вниманието, дори и с риска да не успеете да го изядете.

4. Със сигурност харчите пари и за себе си. Как става това?

А. Отделяте си малки суми за дните, в които ще ви се прииска да се поглезите.

Б. Пазарувате, когато ви хрумне и по-скоростно, отколкото отнема да изречете „Поръчката ви е завършена“.

5. Виждате страхотна оферта онлайн. Каква е реакцията ви?

А. Питате се, дали имате истинска нужда да я грабнете, както и дали е финансово оправдано.

Б. Кликате незабавно на „Купи“, за да не изпуснете промоцията.

6. Старият ви телефон вече е за смяна. Кога ще бъде време за нов?

А. Може би след два – три месеца, защото имате други финансови приоритети преди това.

Б. Още днес следобед, след като и без това сте го решили вече…

7. Останали сте с 20 лв. в джоба. Какво ще направите?

А. Просто ще си останат в джоба за всеки случай.

Б. Отивате на обяд, за какво ви е да си стоят в джоба.

8. Кога разглеждате онлайн магазини?

А. Когато търсите нещо или имате нужда от нещо.

Б. Когато ви е скучно, когато ви е тежко, когато ви излезе реклама, когато имате време за убиване, когато се нуждаете от вдъхновение…

Преобладаващи отговори А

Определено сте спестовник и внимателно премисляте и претегляте изхарчването на всеки лев. Но е много възможно да залитате в крайност и да не си позволявате съвсем нищо излишно, което не винаги е здравословно. За да не ви притеснява харченето, просто заделяйте конкретна сума в месечния си бюджет, с която да се поглезите при нужда. В същото време тя ще бъде планирана и няма да води до угризения или нарушения на финансовите ви намерения.

Преобладаващи отговори Б

Вероятно докато сте правили теста, сами сте си отговорили: Финансовото ви поведение не особено разумно и не би било изненада, ако в края на месеца оставате без пари. Свободолюбивият ви дух по отношение на парите ви обаче сигурно ви причинява немалко главоболия. Има съвсем лесни начини за влизане в релси и за спестяване, дори от ежедневни дребни разходи. За да се подлъжете да сте стриктни, може да го превърнете и в нещо като игра, както е в Правилото на 52-те седмици. След като напреднете, ще е добре да изградите и стратегия на истински спестовник.

Поравно А и Б

Очевидно не изпадате нито в прекалени харчове, нито сте вманиачени да цепите стотинката. Единственото, за което трябва да помислите, е дали харчовете ви не са продукт на настроения и дали успявате винаги да ги обмислите разумно.

От който и тип да сте, на човек винаги може да му се случи, да се нуждае спешно от пари или просто да има нужда да разпусне. С Credissimo това може да се случи, без да обърквате останалите си планове. Опцията за заем до 800 лв. е без лихва в гратисния период за всеки първи и пети, което означава, че връщате толкова, колкото сте взели. Опцията „плюс“ е в размер до 3000 лв., разсрочени на удобни за вас вноски до 24 месеца.

 

Прочети още

Всяка година Денят на Европа е под различно мото и тема. С оглед на предстоящите съвсем скоро избори за Европейски парламент, през 2019 г. темата е...
Промените в процеса по кандидатстване за заем се прилагат в отговор на изискванията на новия ЗАКОН ЗА МЕРКИТЕ СРЕЩУ ИЗПИРАНЕТО НА ПАРИ
6 причини защо най-доброто време е наистина „сега“ през пролетта. Не забравяйте да добавите и подходящи за организма и възрастта физически активности.