Най-успешните стартъпи в България

Най-успешните стартъпи в България

Терминът стартъп се върти все по-често в пространството и повечето хора си представят новосъздадена компания от група млади момчета, които се занимават с някакви технологични и все още непонятни въпроси. Ситуацията често изглежда такава, но техническите способности съвсем не са достатъчни. И макар за „стартъп“ да няма точна дефиниция, има няколко отличителни белега, които определят една фирма или дейност като такава.

Най-общо това е сравнително млада компания, която разработва продукт, услуга или модел, които не са съществували досега и решават по нов начин определен проблем. Стартъпите са базирани на иновацията и ако просто започвате поредния бизнес в дадена ниша, без да градите нов и несъществуващ бизнес модел, това не е класически стартъп. Този тип инициативи се характеризират и с високия риск, който хората зад тях поемат, тъй като започват да предлагат непопулярни и неизвестни досега решения. Много от тях се провалят – дали заради сгрешен модел, дали заради липса на финансиране или заради недостатъчно ентусиазъм и усилена работа. Обратно на това успешните стартъпи често постигат много бърз растеж, което ги прави и привлекателни за инвеститорите и могат за кратко време да се превърнат в компании за милиони. Преди да се стигне до успех, растеж и привличане на финансиране обаче, има много работа по разработването на проекта и т.нар. валидиране на идеята (ограничен тест, който да покаже потенциалния интерес).

Благодарение на инвеститорския интерес, ниските данъци за бизнеса и бързият интернет България попадна в топ 10 на най-добрите места за създаване на стартъпи в света. Много български примери не само го доказват, част от тях вече отдавна са на международния пазар. Някои от бъдещите бизнеси стартират от случайно хрумнала идея и почти никакви средства, докато намерят финансиране. Но как се раждат идеите и стартъпите? Подбрахме част от най-успешните, базирани на списъка с победители от 2016 г. и номинирани за 2017 г. компании за Централно-Европейските Стартъп Награди (CESA) – България.

Melissa Climate и умното спестяване на ток

Малко вероятно е да не сте чували историята на 22-годишния Любомир Янчев, чието изобретение Melissa стана популярно още след раждането си преди 2 г. Започва като проект за състезание по програмиране, минава през сериозно двоумене, дали си струва, а в момента е с редица награди и милионни инвестиции зад себе си. Как се постига подобно нещо на тази възраст? С добра идея, валидиране на идеята (макар и по най-простия начин – Любомир разказвал на приятелите си и всички смятали проекта за вълнуващ) и упорство. Въпреки натиска от родители и други „възрастни“ Любомир Янчев не се отказва да постигне плана си. В момента Melissa Climate произвеждат уреди за умно и отдалечено управление на електроуредите у дома – през WiFI връзка или Sim картата на телефона. Получи награда за най-добър стартъп на CESA 2016 г.

Еlvis.bg се грижи за парите на бизнеса ви

Мариян Маринов от elvis.bg всъщност искал да създаде улеснение за собствения си бизнес, което обаче само по себе си се оказало подходящ бизнес. Ако големите корпорации внедряват различни и скъпи технологии, имат цели отдели, за да управляват финансовите си потоци, то за малките не е точно така. На Мариян му липсвала удобна и лесна система за малка фирма, която да не е и безкрайно скъпа. Така се ражда идеята за elvis.bg – софтуер за интегрирано, лесно и бързо управление на фирмените финанси, който може да работи и през телефона.

„Убеден съм, че бизнесите съществуват и трябва да съществуват за подобряване на средата и изобщо за развитието на човечеството. Бизнесите обаче спират да съществуват, когато спрат да генерират средства“, е философията на Мариян Маринов. Според неговата формула трите най-важни неща за една компания са как управлява парите си, как управлява времето си и какви взаимоотношения изгражда с клиентите. Платформата му спечели наградата за най-добър ФинТек стартъп.

Listen Up и една мисия с висока отговорност

И ако в предните два примера ставаше въпрос за облекчаване на живота и работата на обикновените хора и бизнесите, то тук мисията е изцяло със социална насоченост. Listen Up (дело на фондация „Заслушай се“) е приложение, което позволява на глухите хора адекватно участие в нормалния живот чрез жестомимичен превод в реално време или превод на аудио към текст. Задачата е с висока сложност и стартъпът продължава да търси допълнително финансиране, за да завърши мисията си. Но както казва един от основателите – Ашод Дерандонян: „Именно проблемите учат предприемачите да не се отказват“. И макар още да са далеч от финала, екипът на „Заслушай се“ получи награда за „Най-голямо социално въздействие“.

iCard и живите картички

Ако сте си мислели, че някоя нова илюстрация е всичко ново, което може да се измисли по отношение на традиционните хартиени картички, грешите. iCard успяват да открият нишата си точно на това неочаквано място и затова са номинирани в категориите „Стартъп на годината“ и "Най-добър стартъп в начален етап" за 2017 г. По същество това са обикновени хартиени картички, които може да откриете в книжарниците, но когато сканирате илюстрацията със съответното приложение на телефона си, тя се превръща в поздравително видео. Създателят Вичо Димитров има най-простата и кратка дефиниция за „иновация“: „Материализирала се, на пръв поглед налудничава, идея!“ Така че в един стартъп явно е добре да има известна доза авантюризъм и вяра в шантавите идеи.

Prospecto Group – дигиталната ви връзка с всеки супермаркет

След като може да си купите дигитализирана картичка от книжарницата, защо брошурите на супермаркетите да не могат да влязат в компютъра ви. Всъщност отдавна не са само хранителните вериги, много от големите магазини все още разчитат на хартиени брошури с предложения и намаления. Обикновено ги получавате или на място, или в пощенската си кутия (дървената, не дигиталната). Преди няколко години обаче Огнян Попов решава да ги събере в онлайн вариант в сайта broshura.bg. От две години насам Prospecto прави големите си пробиви, разширява пазарите и мрежата търговски обекти (дори тези, които не печатат хартиени брошури). Което води и до няколко награди и номинации за стартъп, включително номинация за „Най-добър стартъп“ за 2017 г. Попов твърдо вярва, че успешният бизнес се получава с „много труд и посвещение“. Самият той е стартирал с една добра идея и 500 долара инвестиция в уебсайт.

Скоро да ви е хрумвала някоя шантава и иновативна идея за бизнес? Току що ви представихме отлични примери, че тя може да се превърне в реалност. С много труд, много вяра без право на отказ, но пък и без съществена първоначална инвестиция. С лекота може да задвижите собствените си стартъп планове с бърз кредит от Credissimo – до 600 или до 2500 лв. според нуждите ви. Самите ние сме доказателство, че иновативното и смело мислене води до успех. Тази година Credissimo е единствената българска компания, номинирана за Европейските ФинТек награди, а през лятото получихме редица други отличия, сред които и за иновация на годината.



Обратно към всички

Прочети още